×

NMB BANK
NIC ASIA

यस्तो छ वेदमा 'पञ्चामृत'को महिमा

साउन १८, २०७६

NTC
Sarbottam
Premier Steels
Marvel

प्रा.डा. बिणा पौड्याल -

Muktinath Bank

पाँच पदार्थले बनेको, पाँचवटा अमृतको समुह (गाईको दुध, मह, घ्यु र सक्खर) को मिश्रणलाई पञ्चामृत भनिन्छ । सनातन धर्मालम्वीहरुको पूजा र विभिन्न कर्मकाण्डमा पञ्चामृत आवश्यक पदार्थ मानिन्छ ।


Advertisment
RMC TANSEN
IME BANK INNEWS
shivam ISLAND

पाञ्चायन अर्थात् शिव, बिष्णु, गणेश, देवी र सुर्यको पुजामा पञ्चामृतको प्रयोग गरिन्छ । पञ्चामृतले देवमूर्ति स्नान गराउने र नैवेद्यको रुपमा अर्पण गर्ने चलन प्राचीन हो । घर वा मन्दिरमा स्थापना गरिएका भगवानका मूर्ति, शालिग्राम, मुख वा सादा लिंग सवैमा नित्य वा विशेष पुजामा पञ्चामृत अर्पण गरिन्छ ।


Advertisment
Nabil box
Kumari

भगवानलाई अर्पण गरेर नैवेद्यको रुपमा पञ्चामृत भक्तहरुले आँखा र अनुहारमा लगाउने र खाने गर्दछन् । देवता नुहाएर बाँकी रहेको शेष महाप्रसादको रुपमा पिईन्छ । गोठ, घर र आफ्नै शरिर शुद्ध गर्ने क्रममा पञ्चामृतको प्रयोग गरिन्छ ।

Vianet communication
Laxmi Bank

सनातन धर्मालवलम्बीहरु गाईको गहुँत (गा­मुत्र) र गोवरलाई पवित्र मान्दछन् । त्यसैले पञ्चगव्यमा दुध, दहि, घ्यु सँगै गाईको गहुत र गोवर मीसाईन्छ । घर, गोठ र परिवारका सम्पुर्ण सदस्यलाई चोखो बनाउन पञ्चगब्यको प्रयोग छर्ने र खाने गरिन्छ ।

पञ्चगब्य बनाउँदा कति मात्रामा कुन कुन वस्तु मिसाउने भन्ने विवरण विभिन्न ग्रन्थहरुमा पाईन्छ । पाँचौ पदार्थ बरावर वा दुध र दही भन्दा घिउ गोवर र गहुँत आधाभाग मात्रै मिसाउने निर्देशन पनि पाईन्छ ।

सान्तपनकृच्छ व्रतहरुमा बनाईने पञ्चगव्यको प्रकारवारे पनि शास्त्रमा उल्लेख छ । राती गाईको गहुँत, सेती गाईको गोवर, पँहेली गाईको दुध, नीली गाईको घिउ, यी सबैलाई कपिलाको पञ्चगव्य जान्नु । यसरी पञ्चगव्य बनाउने विधान शास्त्रहरुमा विविधरुपमा पाईन्छ । पञ्चामृतमा केरा, मखना, तुलसी पत्र वा वेलपत्र पनि हाल्ने चलन छ ।

पञ्चामृतको प्रसंगमा पञ्चगव्यको उल्लेख पनि आवश्यक भएकोले संक्षेपमा चर्चा गरिएको हो । अव पशुपति मन्दिरको गर्भगृहमा स्थापित शिवलिंगलाई स्नान गराउने पञ्चामृतको संक्षिप्त चर्चा गरिन्छ ।

पशुपतिनाथको नित्यपूजामा पञ्चामृत

लिच्छविकालमा पशुपति र देवपाटनका बिभिन्न मन्दिरहरुमा वैदिक विधिविधानले नित्य र नैमित्तिक पुजा गरिन्थ्यो । विभिन्न शिलालेखका विवरणका आधारमा देवपाटन क्षेत्रमा मन्दिरमा गरिने पूजाविधान र सामाग्रीबारे जानकारी प्राप्त हुन्छ ।

पशुपतिको मुल भट्ट र चारै मुहारका पुजारी चारजना भट्टहरु स्नान आदि कर्मले पवित्र भएपछि मन्दिरभित्र पश्चिम ढोकाबाट प्रवेश गर्ने परम्परा छ । न्यास र प्रदक्षिणको कार्य सकेपछि भट्टहरुले आफुले जिम्मा पाएको शिवलिंगको मुहारको नयाँ श्रृंगार गर्न, हिजोको श्रृंगारमाला, रुद्राक्ष निकाल्ने काम गरिन्छ ।

शिवलिंगमा आकाश तत्वको प्रतिक इशान मुखको बिशेश महत्व बताइएको छ । दैनिक पुजामा पनि बिशेश जप प्राथना सकेपछि मात्रै ईशान मुुखको मुकुट श्रृंगार र गहना फुकालिन्छ । गणेशको पूजा, प्रेतलाई भाग पन्छाउने, आदि कलश पूजा, आदि कलशको जलले अभिषेक, मूर्तिलाई स्नान गर्ने क्रममा पञ्चामृत स्नान पनि गराइन्छ ।

पर्व विशेषमा पञ्चामृतले स्नान गराउने व्यवस्था विभिन्न समयमा भएको पाईन्छ । ने.स.८४० (बि.सं.१७७६) मा शशिशंकर सिंह, छयवनसिंह आदिले माघेसक्रान्तिका दिन पशुपतिमा पञ्चामृत स्नानको लागि २० रुपैंया गूठी राखी नियमित गराउने व्यवस्था गरेका थिए ।

भक्तपुरका मिँख्वा र पूर्णेश्वरीले हरेक बर्ष माघ कृष्ण चर्तुदशीमा पञ्चामृतले अभिसेक गर्ने कामको लागि २ रोपनी जग्गा गूठी राखेका थिए । हाल यी गुठीहरु पूजामा कार्यरत छैनन् ।

श्री ५ पृथ्वीनारायण शाहले काठमाडौ उपत्यका जितेपछि पशुपतिनाथमा दैनिक पञ्चामृतले स्नान गराउने व्यवस्थाको लागि गुठी राखिदिएका थिए । श्री ५ पृथ्वीनारायण शाहले राखेका गुठी अनुसार आजसम्म श्री को पञ्चामृत स्नान चलिरहेकै छ ।

वि.सं. २०५१ मा प्रकाशित कुलचन्द्र कोईरालाको पुस्तक “नेपालका आराध्यादेव भगवान श्री पशुपतिनाथ” मा पनि पञ्चामृत स्नान गराउँदा त्यसमा प्रयोग गरिने सामाग्रीहरुको परिमाण पनि उल्लेख छ ।

चैत्र पूर्णिमा, बैशाख कृष्ण औंशी र बैशाख पूर्णीमा ३ दिनको पर्वमा १ पाथी दुध, १ पाथी दही, १ धार्नी घिउ, एक धार्नी मह र एक धार्नी सख्खर द्धारा श्री भगवान पशुपतिनाथलाई पञ्चामृत स्नान गराईन्छ ।

पृथ्वीनारायण शाहकी बुहारी राजेन्द्रलक्ष्मीदेवी शाहले पनि पशुपतिनाथ मन्दिरमा कार्तिक शुक्ल पूर्णिमाको दिन पञ्चामृत स्नानको निमित्त व्यवस्था बाँधिदिएकी थिइन् । पञ्चामृत पुजामा दक्षिणा बाहेक १ सय ५१ र रु २ सय १ मा गर्ने व्यवस्था गरिएको थियो । पञ्चामृत पूजा रु १ हजार १ सय बालभोगसहित पञ्चामृत पूजा रु २ हजार १ सय, रुद्राभिषेक र वालभोगसहित पञ्चामृत पूजा रु ५ हजार १ सयमा गर्ने व्यवस्था गरिएको छ । लघुरुद्राभिषेक (११ जना ब्राह्मण ) पूरा भोगसहित पञ्चामृत पूजा रु ११ हजार र रुद्राभिषेक, पुराभोग, सवालाख बत्तीद्धारा आरती पञ्चामृत पूजा रु २७ हजार व्यवस्था छ । पशुपति मन्दिरमा पञ्चामृत पूजा गराउन कमसेकम एक दिन अगाडि नाम दिनु पर्दछ ।

ऋग्वेदमा शिवको पञ्चवस्त्रका पाँचरुपको उल्लेख छ । लिंगपुराणमा यसको विस्तृत वर्णन पाइन्छ । पौराणिक तान्त्रिक ग्रन्थमा शिवका मुखहरुको रंग पनि वर्णन छ । 'शारदातिलक' नामको तान्त्रिक ग्रन्थ (११ औं शताब्दी) मा शिवको पूर्व मूख पँहेलो, दक्षिण मूख नीलो, पश्चिम मूख मोतीको जस्तो रङ्ग र उत्तरको मूख रातो , उध्र्ववर्ण पनि शुभ नै भनेको पाइन्छ ।

'मुक्तपीत पयोद मौक्तिक जपा वर्णे मुर्खेः पञ्चमिः

स्त्रैक्षेरञ्चित मीश मिन्दु मुकुटं पुर्णेन्दु कोटिप्रभम्'

(शारदातिलक तन्त्रम्, १८ पटल ! श्लोक ९१)

शिवका पाँच मूखको शास्त्रमा जसरी वर्णन गरिएको छ, जुन महिमा छ, त्यहीअनूरुप पूजा परम्परा र पञ्चामृत चढाउने व्यवस्था पनि पशुपतिनाथमा कायमै छ ।

देवपाटनस्थित पशुपतिनाथको स्वयम्भुलिंगमाथि नै मुखलिंग कुंदेर शास्त्रीय विधानद्धारा प्राणप्रतिष्ठा गरेर स्थापना गरेको मान्यता छ । पशुपतिको शिवलिंग शालग्राम शिलामा स्थापित मानिन्छ ।

कामीकागाम नामक पुस्तकमा स्वयम्भू लिंग  (आफै उत्पन्न भएको) कुनै कारणले खण्डित भएमा पनि वर्जित नहुने उल्लेख गरिएको छ । नेपाल र भारतको विभिन्न ६४ स्थानमा स्वयम्भू शिवलिंगहरु आफै उत्पति भएको बिश्वास गरिन्छ । स्थायी र क्षणिक दुवै प्रकारका लिंगमा जल र पञ्चामृत अर्पण गर्ने विधान छ । शैव शास्त्रहरुमा शिवलिंगमा अर्पण गर्ने जल र पञ्चामृतको विस्तृत फलप्राप्तिको वर्णन पाइन्छ ।

(यो लेख नेपाल सरकार संस्कृति, पर्यटन तथा नागरिक उड्डयन मन्त्रालय सिंहदरबार काठमाडौ द्धारा प्रकाशित ‘अमुर्त संस्कृति’ पुस्तकबाट साभार गरिएको हो )

hAMROPATRO BELOW NEWS
TATA Below
कात्तिक २८, २०८०

वास्तुशास्त्र अनुसार घरमा कुन ठाउँमा के कुरा राख्ने नियमको पालना गर्दा सुखसमृद्धि प्राप्त हुन्छ । वास्तु पालन नगर्दा भने स्वास्थ्य र धनहानिका अलावा अन्य धेरै समस्याबाट ग्रस्त भइन्छ । खराब भएको र टुटेफुटेको सामान घ...

कात्तिक १५, २०८०

१. नमस्कारको चलन हिन्दु संस्कृतिमा मानिस हात जोडेर एक अर्कालाई अभिवादन गर्छन् जसलाई नमस्कार भनिन्छ । यो परम्पराका पछाडिको सामान्य कारण भनेको दुवै हात जोडेर गरिने अभिवादनले सम्मान झल्काउँछ । तर वैज्ञानिक र...

मंसिर १६, २०८०

महाभारतको युद्ध एक युग समाप्त हुने बेलामा भएको थियो । संसारमा फैलिएको पाप र अनाचारलाई ध्वस्त पारेर धर्मको ध्वज लहराउनका लागि युद्ध अनिवार्य थियो । यावत कमजोरीका बाबजुद पाण्डवहरू धर्मरक्षक भएकाले उनीहरूको म...

कात्तिक १७, २०८०

काठमाडौं -केही मानिस धार्मिक मान्यताका कारण लसुन र प्याज खाँदैनन् । विशेषगरी ब्राह्मणहरू लसुन प्याज खाँदैनन् । यसरी नखानुका वैज्ञानिक र धार्मिक कारण छन् । आयुर्वेदका अनुसार खाद्य पदार्थलाई तीनवटा श्रेणीमा बाँड...

मंसिर १०, २०८०

काठमाडौं, — हिन्दू धर्मले सहगोत्रीका बीच विवाह गर्न नहुने विधान गरेको छ । गोत्र भनेको वंश र कुल हो । प्रत्येक नयाँ पुस्तालाई गोत्रले जोड्ने काम गर्छ । जस्तो, कसैको भारद्वाज गोत्र छ भने त्यो व्यक्ति भरद्वा...

मंसिर ११, २०८०

जन्मदेखि लिएर मृत्युसम्म निर्धारित परम्परा पालन गर्नु हिन्दूहरूको विशेषता हो । पर्वहरूमा मात्र नभएर दिनदिनैको कर्मकाण्डमा पनि धर्म, परम्परा र भगवानको पूजापाठलाई हिन्दूहरू महत्व दिन्छन् । दिनदिनै पूजापाठ गर्ने हिन्...

उल्लासविहीन नयाँ वर्ष, चंगुलमा परेको लोकतन्त्र

उल्लासविहीन नयाँ वर्ष, चंगुलमा परेको लोकतन्त्र

बैशाख ६, २०८१

सच्चा लोकतन्त्रमा सिमान्तमा रहेको नागरिकले पनि यो देश मेरो हो भन्ने अनुभूति गर्न सक्नेछ- माहात्मा गान्धी । माथि गान्धीको भनाइ किन उद्धृत गरिएको हो भने नयाँ वर्षको आगमन भैसकेको छ र २०८० को बिदाइ बडो हर्षपूर्वक...

ज्ञान र विज्ञानको भण्डार

ज्ञान र विज्ञानको भण्डार

बैशाख १, २०८१

एक दिन काम विशेषले नयाँ सडकतिर गएको थिएँ, मोबाइल टिङटिङ गर्‍यो । हेरेँ पुराना मित्र जयदेव भट्टराई, सम्पादक मधुपर्क (हाल अवकाश प्राप्त) ले सम्झेका रहेछन् । हामी दुई लामो समयसम्म सँगै रह्यौँ, कहिले गोरखापत्र...

अब चेत आफैंभित्र उमार्नु छ, २०८१ ले सम्पूर्ण मनोक्रान्तिको आमन्त्रण गरोस्

अब चेत आफैंभित्र उमार्नु छ, २०८१ ले सम्पूर्ण मनोक्रान्तिको आमन्त्रण गरोस्

बैशाख १, २०८१

आत्मिक शुद्धताका पक्षपाती दार्शनिक सुकरात चौबाटोमा उभिएर एथेन्सबासीलाई आह्वान गरिरन्थे– ‘तपाईं नीति, सत्य र आत्माको शुद्धताका लागि किन ध्यान दिनुहुन्न ?’ उनका अर्थमा त्यो जीवन बाँच्न योग्य हुँदैन...

x