×

NMB BANK
NIC ASIA

महाव्याधिले जुराएको अवसर

कोभिड– १९ महासंकट : नयाँ विश्वव्यवस्थाको प्रस्थानविन्दु !

बैशाख १९, २०७७

NTC
Sarbottam
Premier Steels
Marvel

सत्तरीको दशकमा विकासोन्मुख मुलुकहरूको आर्थिक सामाजिक सुधारका लागि राष्ट्रसंघीय पहलमा विश्व आर्थिक व्यवस्थाको थालनी भयो ।

Muktinath Bank

शान्तिको स्थायी हतियार बन्दुक नभै विकास हो, विकासमाथि गरिएको लगानीले समृद्धि प्राप्त हुन्छ र त्यो दिगो शान्तिको आधार हो भन्ने निष्कर्षमा राष्ट्रसंघ पुगेको थियो । दोस्रो विश्वपछिको युद्ध विक्षिप्त अर्थतन्त्र पुनःनिर्माणको संयन्त्रका रूपमा ल्याइएको त्उडस प्रणालीलाई विस्थापन गर्दथ्यो, किनकि विकास र समृद्धि निमानवीकृत होला भन्ने डर सबैमा थियो ।


Advertisment
RMC TANSEN
IME BANK INNEWS
shivam ISLAND

यस दशकमा राउल प्रेविस लगायतका आर्थिक नीतिशिल्पीले समानता, न्याँय, सहकार्यमार्फत विपन्न मुलुकलाई विश्वआर्थिक प्रक्रियामा समावेश गर्ने सोच राखेथे । तत्कालीन विश्व शीतयुद्धले ग्रसित थियो ।


Advertisment
Nabil box
Kumari

भोक, गरिबी र अशिक्षाका मुद्दाभन्दा प्रबल साम्यवादी र पूँजीवादी दर्शनले महत्त्व पाएको थियो । हेनरी किसिन्जर र आन्द्रेइ ग्रोमीको राउल प्रेविस र गुनार मिर्डालभन्दा कैयन गुणा शक्तिशाली थिए । क्रेमिलिन र पेन्टागन रणनीति र सिद्धान्तका कारखाना थिए । विपन्न मुलुकहरू शोभियत वा अमेरिकीमध्ये कुनै छाताका ओतमा थिए ।

Vianet communication
Laxmi Bank

तेस्रो धारका रूपमा असंलग्न आन्दोलन आएपनि न सदस्य मुलुकहरू असंलग्न थिए, न यसले केही दिएको थियो । विश्व संस्थाहरू पनि अमेरिकी र शोभियत पेलाइमा स्याण्डवीच थिए । त्यसैले राउल प्रेविन्सहरू जोड दिइरहेका थिए नयाँ आर्थिक विश्व्यवस्थाका लागि, जसले सामाजिक र आर्थिक प्रगतिमार्फत वर्तमान र आउँदो पुस्तालाई आश्वस्त पार्न सकोस् ।

त्यतिबेला नयाँ आर्थिक विश्वव्यवस्था भनिएको यस वैचारिक र कार्यक्रमिक अवधारणाले अन्तर्राष्ट्रिय तहमा गरिने वस्तु तथा सेवा व्यापार, पारस्परिक सहयोग, औद्योगीकरण, प्रविधि विकास र सामाजिक पछौटेपन निर्मूलनको उत्तर खोजिरहेको थियो । अन्तर्राष्ट्रिय वित्तीय प्रणाली, वस्तु सेवाको गतिशील प्रवाह, निजी क्षेत्रका संस्थाहरूको आक्रामक उपस्थिति, आर्थिक स्वतन्त्रता र सूचना प्रविधि नयाँँ आर्थिक विश्वव्यवस्थाका अपेक्षा थिए । 

नयाँँ आर्थिक विश्वव्यवस्थाको सफलता असफलता अहिलेको विश्व हो । तर यसले केही निष्कर्ष र शिक्षा छाडेर गएको छ । त्यो के हो भने अनियन्त्रित रहँदा बजारले खराबी पनि साथै ल्याउँछ । जोसेफ स्टिग्लिजले भने झैं उदारवादी अर्थतन्त्रमा नाफा निजीकृत र घाटा सामाजीकृत हुन गयो । शासकीय क्षमता कमजोर रहेका कलिला लोकतन्त्रमा ‘क्रोनी क्यापिटालिज्म’ ले अर्थतन्त्रलाई मुठ्ठीभित्र ल्याउँछ ।

दोस्रो, सार्वजनिक क्षेत्र सामाजिक संकेत टिप्न र त्यसलाई तत्काल प्रतिक्रिया दिन कमजोर देखियो । तेस्रो, विश्वव्यापीकरणले स्रोत, साधन र अवसरको केन्द्रीकरण एकातर्फ मात्र भयो । परिणामतः विपन्नहरू सीमान्तीकृत र सम्पन्नहरूलाई बैभवीकरणमा पुर्‍यायो । चौथो, सामाजिक सबालहरू बेवारिसे भए । पाँचौ, विपत्ति, प्रकोप, महामारीजस्ता साझा शत्रुविरुद्ध लड्न राज्यशक्ति निर्धाे भयो । 

विश्वलाई नयाँ आर्थिक व्यवस्थामा लैजाने अभियानमा संयुक्त राष्ट्रसंघ, विशेषतः सहस्राव्दी विकास लक्ष्यले पनि एक प्रकाको आधार खडा गरेको थियो । विकास पनि मानव अधिकार जस्तै विश्वव्यापी कुरा (ग्लोबल गुड) हो र यसलाई विश्वव्यापी एजेण्डामार्फत नै सम्बोधन गर्नु पर्दछ भन्ने निष्कर्ष मानवतावादी अर्थशास्त्री र विकासविदहरूको थियो । यसै परिवेशमा राष्ट्रसंघको आह्वानमा सहस्राव्दी विकास लक्ष्य विश्वव्यवस्थाका लागि साझा कार्यसूची भएर आयो ।

अविकास जहाँको भएपनि सबैको चुनौती हो, असरको घनत्व मात्र फरक हुन्छ । अल्पविकसित मुलुकको अविकासले विकसित मुलुकको विकासलाई चुनौती दिने भएकाले आफ्नो आयको निश्चित अंश अल्पविकासित मुलुकलाई सहयोग गर्ने प्रतिबद्धता भयो । कोफी अन्नान यसका नीतिशिल्पी थिए, उनको दूरदृष्टि स्वस्थ्य, समृद्ध र शिक्षित विश्व मानव समुदाय निर्माणमा थियो ।

थोरै आर्थिक र धेरै सामाजिक आयामलाई सम्बोधन गरिएको सहस्राव्दी विकास लक्ष्य धेरैको अर्थमा कार्ययोजनाभन्दा पनि ‘अपेक्षा सूची’ (विस लिष्ट) थियो । जे जस्तो आरोप लागे पनि, अपेक्षा र उपलब्धिबीच खाडल रहेपनि सहस्राव्दी विकास लक्ष्यले सहयोग, बहस र प्रतिबद्धताको साझा सञ्जाल भने स्थापना गर्‍यो । 

सहस्राव्दी विकास लक्ष्यका पूरा नभएका लक्ष्यलाई सहस्राव्दीको दोस्रो पन्ध्र वर्षमा कसरी लैजाने भन्ने रियो +२० सम्मेलनले ‘हामीले चाहेजस्तो विश्व’ (द प्mयूचर वी वान्ट) को अवधारणा बुन्न राष्ट्रसंघले डा. सुशीलो वाङवाङ, जोसेफ सिरालिएफ लगायतका प्रभुत्वशाली नेताहरूलाई जिम्मा दियो ।

प्रभुत्व समूहले मानिस, समृद्धि र पृथ्वीको साझा कार्यसूचीका रूपमा दिगो विकास लक्ष्यको अवधारणा कोरिएपछि यसलाई सन् ०३० सम्मको विश्वव्यस्थाको कार्यक्रमका रूपमा विश्वसमुदायले स्वीकार गर्नपुग्यो । यसले विकास व्यवस्थापनका आयाम आर्थिक, सामाजिक, शासकीय र वातावरण सबैलाई सम्बोधन गर्दछ ।

एजेण्डालाई एक्सनमा लैजान विश्वका सबै राष्ट्रिय सरकारहरूले यसलाई आ–आफ्ना नीति, योजना र कार्यक्रममा समावेश गरी आन्तरिकीकरण गर्ने प्रयास गरिरहेका छन् ।

दिगो विकास लक्ष्य तर्जुमा गर्दा केही अनुमानहरू गरिएका थिए । जस्तो कि विश्वको आर्थिक वृद्धि दोब्बर हुनेछ, औपचारिक रूपबाट प्रवाह हुने वैदेशिक सहायता (ओडिए) न्यून आय वर्गका मुलुकमा केन्द्रित हुनेछ, विश्वको जनसंख्या ८ अर्ब पुग्नेछ, जसमा ४ अर्ब ७० करोड आर्थिक रूपले सक्रिय उमेर समूहका रहने छन्, अन्तर्राष्ट्रिय आप्रवासनमार्फत विश्वमा ३० करोडभन्दा बढी डायस्पोरा रहनेछन् र विप्रेषणको वार्षिक प्रबाह करीब ६० अर्ब अमेरिकी डलर पुग्नेछ, गाउँमा बस्नेभन्दा शहरवासीहरूको संख्या बढी हुनेछ, थप एक अर्ब शहरवासी हुनेछन् र दिगो विकास र समृद्धिमा योगदान गर्न सरल थप प्रविधिहरू किफायती मूल्यमा उपलब्ध हुनेछन् ।

यी अनुमानहरूकै आधारमा लक्ष्यको कार्यान्वयन सफलता असफलता निर्धारण हुनेछ । 

दिगो विकास लक्ष्यको साझा कार्यसूचीले नयाँ विश्व व्यवस्थाको एकहदमा स्थापना गर्ने क्रम थियो । विश्वमा सत्तरीको जस्तो शीतयुद्ध थिएन, आतंक र तेल तनावलाई पनि समृद्धि र सहकार्यले विस्थापन गर्ला कि भन्ने अभियानमा कोरोना संक्रमणले विश्वलाई एकसाथ रिंगाइदियो । विश्व व्यवस्थामा नै तवाह पार्‍यो । दिगो विकास लक्ष्य, जलवायु परिवर्तन आदि इत्यादि विश्व एजेण्डाहरू निकै हलुका भयो ।

इतिहासका आर्थिक संकट र विपत्ति खण्डीकृत थियो, कोरोना संकट सबैलाई समान चुनौती, समान सन्त्रास र साझा विपत्तिका रूपमा आयो । न विश्वका नीतिशिल्पीले कल्पना गरेका थिए, न यसविरुद्ध लड्ने हतियार र तयारी नै थियो ।

विश्वव्यवस्थामाथि साझा चुनौती र सन्त्रास दिएकाले यो विनायुद्ध विश्व व्यवस्था परिवर्तनका लागि एउटा अवसर भएर आएको छ, विश्व नवनिर्माणको अवसर । प्रत्येक परिस्थिति अस्थायी हुन्छ, तर केही परिस्थिति यस्ता हुन्छन् जो लामो समयसम्म साझा सम्झना, असर र शिक्षा दिन्छन् ।

कोरोना संकट त्यही परिस्थिति हो, जसलाई चाहेर पनि भुल्नु हुन्न, किनकि भुलेर होइन, सम्झेर नै विश्व नवनिर्माणको नयाँ व्यवस्था कायम गर्न सकिन्छ । नभुलेर नै कल्पना नगरेका विपत्तिविरुद्ध लड्ने साझा रणनीति बनाउन सकिन्छ । 

नयाँ आर्थिक विश्वव्यवस्थामा केही चुनौती बाँकी छन् । चुनौती दुईखाले छन्, अल्पविकसित मुलुक र सबै मुलुकहरूले सामना गर्नुपर्ने । अल्पविकसित मुलुकले जहिले पनि संस्थात्मक विकास र यसको दिगोपनाको चुनौती भोगे ।

आर्थिक–सामाजिक अनुशासन र शासकीय सबलता कहिल्यै देखिएन । यस स्थितिमा सधैँ आर्थिक अवसर सधैँ क्रोनिजहरूले नै एकलौटी बनाए । सीमित सुधारका प्रक्रियाहरू संरचनालाई उलटपुलट पार्ने खालका भएनन् ।

परिणामतः समानता, न्याय र समृद्धि प्राप्त भएन, बरु विशृंखलता बढ्दै गयो, नयाँ मूल्य प्रणाली स्थापना नभै स्थापित मूल्य प्रणाली विशृंखलित रहे । नयाँ आर्थिक विश्वव्यवस्थामा आमूल संरचना परिवर्तनको स्थानीय आधार शुरू हुनुपर्छ । यसलाई बलियो बनाउँदै विश्व व्यवस्थासँग आवद्ध हुने प्रक्रिया गतिशील बनाइनुपर्दछ ।

सबै मुलुकले भोग्ने चुनौती राउल प्रेविस, गुनार मिर्डाल र जोसेफ स्टिग्लिजले भनेजस्ता मात्र छैनन्, अमत्र्य सेन र युभल हरारीले भनेजस्ता पनि छन् । हरारीका दृष्टिमा इतिहासको अन्त्य पर सरेको छ । समृद्धि र प्रविधिले पनि चुनौतीका खात लगाएको । राजनैतिक प्रणाली गतावधिक भएको छ, धन र अवसर थोरै मानिसमा केन्द्रित हुँदैछन्, वैयक्तिक तहको नीति निर्णय पनि रोबोटिकबाट विस्थापित हुँदैछ, रोबोटिकले मानिसको जागिर मात्र होइन, विचार, भावना, संवेदना सबै नै थुत्दैछ । त्यसपछि मानिसका इमोसन र इम्पल्सले काम नगर्ला, गरेपनि अन्यत्र कतैबाट नियन्त्रित (ह्याक) होला ।

अर्थतन्त्र र उत्पादनमाथि अदृश्य नियामक रहने छ । सेनले भने झैं क्षमता नभएर नै मानिस गरीब हुन्छ, विपन्न हुन्छ । क्षमता भएपछि व्यक्ति गरिबी र अभावबाट माथि उठ्छ । तर हरारी त्यो क्षमता नयाँ क्षमतामा चाहिने आग्रह गर्दछन् । अबको क्षमता भने निरन्तर अनुकूलित हुने हो, डाटा हुने मानिस सम्पन्न हुने हो, डाटामाथि नियन्त्रण गर्ने संस्था बलिया हुने हुन् । राज्य र संस्थाबीच युद्ध होइन, सन्तुलन र साझेदारी अबको विश्व व्यवस्थाले दिन सक्नुपर्छ ।

क्षमता नभएर अस्वाभाविक बन्ने छूट मानिसले पाउनु हुन्न । कृतिम बौद्धितकतालाई पनि जित्ने, असम्भव कुरा र अकल्पनीय घटनालाई परास्त गर्ने सामथ्र्य अबको मानव क्षमता हो । अबका नीतिशिल्पी बेबी वूमरकालीन दम्भमा हुनुहुन्न, न राजनेता नै भिजनलेस हुनुहुन्छ । ती सबैले मानवीकृत विकास र निरन्तर दूरदृष्टिको अनुकूलता दिनसक्नुपर्छ ।

त्यसैले संस्थाहरू बलियो बनाउने, स्वचालित प्रणाली बसाउने, प्रत्युपन्न क्षमता भएको प्रणाली स्थापना गर्ने विश्व व्यवस्थाको माग समयले गरेको छ । त्यसैले कोभिड– १९ नयाँ विश्व व्यवस्थाको प्रस्थानविन्दु बन्नुपर्छ । ([email protected]


 

hAMROPATRO BELOW NEWS
TATA Below
पुस ११, २०८०

नेपालको सार्वजनिक प्रशासन, विशेषतः निजामती सेवामा व्यावसायिक सदाचारिता विकास भएन भन्ने प्रश्न समय समयमा उठ्दै आएको छ । कर्मचारीमा स्वाभाविक रूपमा हुनुपर्ने कार्यसम्पादनलाई व्यवस्थित बनाउने सीप, संस्कार र अनुभवजन्य...

मंसिर ३, २०८०

मखमली फुल्दा, मार्सी धान झुल्दा बहिनी आउने छिन्,​ दैलाको तस्वीर छातीमा टाँसी आँसु बगाउने छिन् .....।  हाम्रो समयका चर्चित गायक नारायण रायमाझीको ‘नमुछे आमा दहीमा टीका’ बोलको गीत नि...

असोज ३०, २०८०

आज ‘सबैका लागि मर्यादित जीवन’ को आदर्श वाक्यसाथ अन्तर्राष्ट्रिय गरिबी निवारण दिवस मनाइँदै छ । भोक, रोग, अभाव र आवश्यकता पूरा भएपछि मात्र मानवीय मर्यादा पाउन सकिन्छ । नेपालमा गरिबी र असमानताका विभि...

कात्तिक २४, २०८०

राजधानी काठमाडौंबाट कयौं सय माइल टाढा रहेका जाजरकोट र रुकुम पश्चिम यतिबेला भूकम्पले इतिहासकै सर्वाधिक पीडामा छन् । गोधूलि साँझसँगै ओठ काँप्ने जाडो शुरू हुन थाल्छ । आमाको मजेत्रोमा लपेटिएका बच्चाहरू चि...

कात्तिक ३०, २०८०

केही वर्षअघि विद्वान प्राध्यापक डा. अभि सुवेदीले कान्तिपुरमा लेख्नुभएको एउटा प्रसंगबाट आजको चर्चा शुरू गर्नु उपयुक्त हुनेछ । त्यस प्रसंगमा नेपाली कांग्रेसका वर्तमान सभापति शेरबहादुर देउवाले पूर्व प्रधानमन्त्रीको हैस...

पुस ४, २०८०

डिसेम्बर पहिलो साता एनसेलको माउ कम्पनी आजियाटाले आफ्नो रेनोल्ड होल्डिङ्स यूकेको शतप्रतिशत स्वामित्व गैरआवासीय नेपाली सतिशलाल आचार्यको कम्पनी स्पेक्ट्रलाइट यूकेलाई बेच्न गरेको सम्झौताबारे समाचार बाहिरिएको झन्डै ३ हप्...

ज्ञान र विज्ञानको भण्डार

ज्ञान र विज्ञानको भण्डार

बैशाख १, २०८१

एक दिन काम विशेषले नयाँ सडकतिर गएको थिएँ, मोबाइल टिङटिङ गर्‍यो । हेरेँ पुराना मित्र जयदेव भट्टराई, सम्पादक मधुपर्क (हाल अवकाश प्राप्त) ले सम्झेका रहेछन् । हामी दुई लामो समयसम्म सँगै रह्यौँ, कहिले गोरखापत्र...

अब चेत आफैंभित्र उमार्नु छ, २०८१ ले सम्पूर्ण मनोक्रान्तिको आमन्त्रण गरोस्

अब चेत आफैंभित्र उमार्नु छ, २०८१ ले सम्पूर्ण मनोक्रान्तिको आमन्त्रण गरोस्

बैशाख १, २०८१

आत्मिक शुद्धताका पक्षपाती दार्शनिक सुकरात चौबाटोमा उभिएर एथेन्सबासीलाई आह्वान गरिरन्थे– ‘तपाईं नीति, सत्य र आत्माको शुद्धताका लागि किन ध्यान दिनुहुन्न ?’ उनका अर्थमा त्यो जीवन बाँच्न योग्य हुँदैन...

दाम्पत्य जीवनको दाम्लो

दाम्पत्य जीवनको दाम्लो

चैत २४, २०८०

दाम्पत्य जीवनको मूलभूत आधार भनेको विवाह संस्कार हो ।  यस संस्कारले उमेर पुगेका केटाकेटीलीलाई आपसमा मिलेर जीवनरथ अघि बढाउने स्वीकृति दिएको हुन्छ । यसो त संस्कारहरू धेरै छन् । तिनमा १६ संस्कार विशेष महत्व...

x